Ewolucja i struktura ustawy o broni i amunicji – od 1999 roku do tekstu jednolitego
Ta sekcja szczegółowo omawia historyczny rozwój ustawy o broni i amunicji. Analizuje kluczowe nowelizacje, które doprowadziły do powstania jej tekstu jednolitego. Przedstawimy chronologię zmian. Omówimy nowelizację ustawy o broni i amunicji 2017 i inne istotne ustawy o broni i amunicji 2017 zmiany. Zrozumiesz także wpływ przepisów unijnych na kształt obowiązującej ustawy o broni i amunicji. Celem jest zrozumienie, jak prawo ewoluowało. Prawo musiało sprostać zmieniającym się potrzebom bezpieczeństwa i standardom międzynarodowym.Ustawa o broni i amunicji tekst jednolity reguluje zasady posiadania broni. Jej pierwotna wersja powstała 21 maja 1999 roku. To prawo miało jasno określić zasady. Głównym celem była ochrona bezpieczeństwa publicznego. Ustawa wprowadziła ścisłą kontrolę nad obrotem bronią. Miała ona zapobiegać nielegalnemu posiadaniu. Na przykład, precyzowała definicje broni. Określała także warunki uzyskania pozwolenia. Ustawa reguluje posiadanie broni w sposób kompleksowy. Każdy obywatel musi przestrzegać tych przepisów. Prawo to jest fundamentalne dla porządku. Ustawa musi być zgodna z Konstytucją RP. W kolejnych latach ewoluowała. Jej adaptacyjny charakter był kluczowy. Zapewniała ramy dla legalnego użytkowania. Ustawa reguluje posiadanie broni w Polsce.
W ciągu lat wprowadzono liczne nowelizacje ustawy. Przepisy ewoluują z czasem, dostosowując się do realiów. Ważna była nowelizacja ustawy o broni i amunicji 2017. Wprowadziła ona znaczące zmiany w prawie. Inne istotne ustawa o broni i amunicji 2017 zmiany objęły różne aspekty. Już w 2003 roku zmieniono definicje broni. W 2004 roku dostosowano prawo do standardów UE. Kolejne zmiany wprowadzono w 2011 roku. Wprowadzono wtedy Europejską Kartę Broni Palnej. Usprawniła ona podróżowanie z bronią w UE. Zmiany mogły usprawnić proces. Ustawa z dnia 8 stycznia 2003 roku wprowadziła nowe definicje. Dotyczyły one broni pneumatycznej i sygnałowej. Zmieniono zasady wydawania pozwoleń. Cofanie pozwoleń także uległo modyfikacji. Rejestracja broni stała się bardziej szczegółowa. W 2020 roku również wprowadzono aktualizacje. Te nowelizacje miały na celu zwiększenie bezpieczeństwa. Dostosowywały także prawo do dyrektyw unijnych. Ustawa była zmieniana wielokrotnie. To świadczy o jej adaptacyjnym charakterze. Dostosowanie przepisów do dyrektyw Unii Europejskiej jest kluczowe. Przepisy ewoluują z czasem, aby sprostać wyzwaniom.
Dostęp do aktualnych przepisów ułatwia obowiązująca ustawa o broni i amunicji w formie tekstu jednolitego. Jego celem jest uproszczenie dostępu do prawa. Tekst jednolity upraszcza zrozumienie skomplikowanych regulacji. Eliminuje on potrzebę przeglądania wielu nowelizacji. Obwieszczenie Marszałka Sejmu ogłasza teksty jednolite. Zapewnia to spójność i czytelność aktów prawnych. Tekst jednolity jest kluczowym narzędziem dla każdego. Obejmuje on zmiany wprowadzone do ustawy. Aktualny stan prawny to 23.07.2025 roku. Tekst jednolity ustawy o broni i amunicji obejmuje zmiany. Wprowadzono je od kwietnia 2004 roku. Ostatnie zmiany sięgają sierpnia 2011 roku. Późniejsze zmiany także są uwzględnione. Plik PDF z tekstem jest dostępny online. Jego rozmiar to 886.92 KB. Tekst jednolity jest niezbędny dla prawników. Jest także ważny dla każdego obywatela. Tekst jednolity upraszcza zrozumienie przepisów. Jest to ujednolicona wersja ustawy. Zawiera wszystkie wprowadzone do niej zmiany. Jego celem jest zapewnienie spójności. Zawsze odwołuj się do najnowszego tekstu jednolitego lub aktualnego Dziennika Ustaw, aby uniknąć nieporozumień prawnych.
Ustawa zmieniała się w latach, adaptując się do potrzeb:
- 1999: Uchwalenie pierwotnej ustawy.
- 2003: Wprowadzenie nowych definicji broni.
- 2004: Dostosowanie do przepisów unijnych.
- 2011: Wprowadzenie Europejskiej Karty Broni Palnej.
- 2017: Nowelizacja ustawy o broni i amunicji.
| Rozdział | Zakres | Kluczowe Artykuły |
|---|---|---|
| Rozdział 1 | Przepisy ogólne i definicje | Art. 1-8a |
| Rozdział 2 | Zasady wydawania i cofania pozwoleń na broń | Art. 9-33 |
| Rozdział 3 | Przewóz, przywóz i wywóz broni | Art. 34-41 |
| Rozdział 4 | Strzelnice | Art. 42-43a |
| Rozdział 5 | Przepisy karne | Art. 44-52 |
| Rozdział 6 | Przepisy przejściowe i końcowe | Art. 53-56 |
Ten logiczny podział ustawy na rozdziały ułatwia nawigację. Każdy rozdział skupia się na odrębnym aspekcie regulacji. Ich wzajemne powiązania zapewniają spójność całego aktu prawnego. Dzięki temu struktura jest przejrzysta. Pozwala to na szybkie odnalezienie potrzebnych informacji. Ułatwia to także zrozumienie kompleksowych przepisów.
Dlaczego wydawany jest tekst jednolity ustawy o broni i amunicji?
Tekst jednolity ustawy o broni i amunicji jest wydawany, aby ułatwić dostęp do aktualnych przepisów prawnych. Ustawa ułatwia dostęp do prawa poprzez zebranie wszystkich nowelizacji w jednym dokumencie. Dzięki temu obywatele i prawnicy nie muszą szukać zmian w wielu Dziennikach Ustaw. Zapewnia to spójność i aktualność informacji. Ułatwia to zrozumienie skomplikowanych regulacji prawnych. Jest to kluczowe dla prawidłowego stosowania prawa.
Jakie dyrektywy unijne wpłynęły na polską ustawę o broni i amunicji?
Polskie prawo o broni i amunicji musiało dostosować się do dyrektyw Unii Europejskiej. Kluczowa była Dyrektywa 91/477/EWG. Dotyczyła ona kontroli nabywania i posiadania broni. Późniejsze zmiany także uwzględniały regulacje unijne. Miały one na celu ujednolicenie przepisów w krajach członkowskich. Wprowadzono na przykład Europejską Kartę Broni Palnej. Te adaptacje zwiększyły bezpieczeństwo w całej Unii. Dostęp do broni jest ściśle kontrolowany. Ustawa ułatwia dostęp do prawa, jednocześnie zapewniając zgodność z normami UE.
Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 91/477/EWG z dnia 18 czerwca 1991 r. w sprawie kontroli nabywania i posiadania broni. – Kancelaria Sejmu
Przedstawiony projekt ma na celu uelastycznienie zasad dostępu do broni, aby praworządni obywatele mogli ją legalnie posiadać. – Ustawodawca (fragment uzasadnienia projektu)
Pobierz tekst jednolity ustawy o broni i amunicji ze stron rządowych, aby mieć pewność aktualności. Regularnie sprawdzaj oficjalne źródła, na przykład Dziennik Ustaw. Szukaj najnowszych nowelizacji. Systemy publikacji aktów prawnych, takie jak ISAP, ułatwiają dostęp. Sejm Rzeczypospolitej Polskiej jest odpowiedzialny za uchwalanie prawa. Kancelaria Sejmu publikuje jego teksty. Ustawa o broni i amunicji (Dz.U. z 1999 r. poz. 549) jest podstawą. Obwieszczenie Marszałka Sejmu z 24 kwietnia 2012 r. ogłosiło tekst jednolity. To zapewnia porządek prawny.
Kluczowe definicje i zakres regulacji obowiązującej ustawy o broni i amunicji
Ta sekcja skupia się na merytorycznym aspekcie obowiązującej ustawy o broni i amunicji. Prezentuje jej fundamentalne definicje oraz szczegółowy zakres regulacji. Wyjaśnimy, co w rozumieniu prawa stanowi "broń", "amunicję", "broń pneumatyczną" czy Europejską Kartę Broni Palnej. Omówimy także generalne zakazy i wyjątki od przepisów. Jest to niezbędne do pełnego zrozumienia, co reguluje ustawa o broni i amunicji.Obowiązująca ustawa o broni i amunicji ma kluczowy cel. Zapewnia ona bezpieczeństwo publiczne w Polsce. Ustawa kontroluje obrót bronią w sposób ścisły. Dlatego nabywanie, posiadanie oraz zbywanie broni jest zabronione poza wyjątkami. Prawo to reguluje także jej przechowywanie. Określa zasady rejestracji i deponowania. Jest to fundamentalny akt prawny. Ustawa jest niezbędna dla porządku. Wprowadza ona jasne ramy prawne. Kontrola nad bronią jest priorytetem państwa. Ustawa jest fundamentalna dla bezpieczeństwa. Chroni ona społeczeństwo przed zagrożeniami. Reguluje każdy aspekt posiadania. Prawo to jest bardzo szczegółowe. Zapewnia ścisły nadzór. Ustawa kontroluje obrót bronią skutecznie.
Ustawa precyzyjnie określa definicje broni i amunicji. Broń jest zdefiniowana przez ustawę bardzo szczegółowo. Broń palna oznacza każdą broń lufową. Miota ona pociski poprzez materiał miotający. Amunicja to naboje przeznaczone do broni palnej. Obejmuje także pociski wypełnione substancjami. Mogą to być substancje wybuchowe lub chemiczne. Broń pneumatyczna to urządzenie miotające pocisk. Jej energia kinetyczna przekracza 17 Juli. Taka broń wymaga karty rejestracyjnej. Europejska Karta Broni Palnej jest imiennym dokumentem. Potwierdza ona uprawnienia do posiadania broni w UE. Ustawa definiuje także broń bojową, myśliwską, sportową. Wymienia broń gazową, alarmową i sygnałową. Miotacze gazu obezwładniającego także są definiowane. Narzędzia zagrażające życiu lub zdrowiu również. Broń biała, kusze, paralizatory są przykładami. Wszystkie te definicje są kluczowe. Zapewniają one jasność przepisów. Broń jest zdefiniowana przez ustawę w sposób jednoznaczny.
Ogólny zakres ustawy o broni wprowadza szereg zakazów. Zabronione jest posiadanie broni bez pozwolenia. Istnieją jednak pewne wyjątki od tej zasady. Przepisy ustawy nie dotyczą uzbrojenia służb wojskowych. Nie dotyczą także Policji ani służb specjalnych. Broń wyprodukowana przed 1850 rokiem nie wymaga pozwolenia. Broń pozbawiona cech użytkowych także stanowi wyjątek. Może być ona posiadana na podstawie karty rejestracyjnej. Ustawa zabrania przeróbek broni. Nie wolno zmieniać jej rodzaju, kalibru lub przeznaczenia. Posiadanie szczególnie niebezpiecznej amunicji jest zabronione. Dotyczy to pocisków wypełnionych substancjami. Na przykład, materiałami wybuchowymi czy zapalającymi. Przepisy ustawy nie dotyczą obrotu bronią z zagranicą. Nie obejmują również technologii mających znaczenie dla obronności. Ustawa zabrania przeróbek, aby zachować bezpieczeństwo. Nieznajomość definicji ustawowych może prowadzić do nieumyślnego naruszenia prawa i poważnych konsekwencji prawnych.
Ustawa klasyfikuje broń, aby ułatwić zrozumienie regulacji:
- Broń bojowa: przeznaczona do celów wojskowych i policyjnych.
- Broń myśliwska: używana w łowiectwie.
- Broń sportowa: do uprawiania strzelectwa sportowego.
- Broń gazowa: miotacze gazu obezwładniającego.
- Broń alarmowa: do celów sygnalizacyjnych.
- Broń szczególnie niebezpieczna: samoczynna lub z tłumikami.
| Pojęcie | Definicja | Uwagi/Przykłady |
|---|---|---|
| Broń palna | Przenośna broń lufowa miotająca pociski. | Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. |
| Amunicja | Naboje przeznaczone do strzelania z broni palnej. | Art. 5 ust. 1 ustawy. |
| Broń pneumatyczna | Urządzenie miotające pocisk z energią powyżej 17 J. | Wymaga karty rejestracyjnej. |
| Europejska karta broni palnej | Imienny dokument potwierdzający uprawnienia w UE. | Ważność do 5 lat. |
| Broń pozbawiona cech użytkowych | Broń trwale pozbawiona zdolności do rażenia. | Wymaga karty rejestracyjnej. |
Precyzja definicji ustawowych jest kluczowa dla prawidłowej interpretacji prawa. Każde pojęcie ma ściśle określony zakres. Dzięki temu unika się niejasności. Jest to niezbędne dla organów ścigania. Pomaga także obywatelom zrozumieć ich obowiązki. Te definicje stanowią fundament całej ustawy. Zapewniają jednolitość stosowania przepisów. Ich znaczenie jest nie do przecenienia w praktyce prawnej.
Czy repliki broni historycznej wymagają pozwolenia?
Repliki broni historycznej, w rozumieniu ustawy, nie zawsze wymagają pozwolenia. Wyjątki są określone w ustawie, a dokładnie w Art. 11. Broń wyprodukowana przed 1850 rokiem może być posiadana bez pozwolenia. Ważne jest, aby replika była wierna oryginałowi. Nie może ona być przerabiana. To ułatwienie dotyczy kolekcjonerów. Jednak wciąż należy sprawdzić konkretne przepisy. Zapewnia to zgodność z prawem.
Jaka jest definicja broni pneumatycznej w ustawie?
Zgodnie z ustawą, bronią pneumatyczną jest urządzenie, które miota pocisk z energią kinetyczną przekraczającą 17 J. Taka broń jest objęta wymogiem posiadania karty rejestracyjnej. Podlega przepisom dotyczącym jej przechowywania i użytkowania. Jej energia jest mierzona precyzyjnie. Wyjątki są określone w ustawie. Ważne jest, aby właściciel znał te przepisy. Broń pneumatyczna wymaga odpowiedzialności.
Broń palną stanowi każda przenośna broń lufowa, która miota, jest przeznaczona do miotania lub może być przystosowana do miotania. – Art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o broni i amunicji
W rozumieniu ustawy amunicją są naboje przeznaczone do strzelania z broni palnej. – Art. 5 ust. 1 ustawy o broni i amunicji
Dokładnie zapoznaj się z Rozdziałem 1 i Art. 4 ustawy o broni i amunicji. Umożliwi to zrozumienie kluczowych definicji. W razie wątpliwości skonsultuj się z prawnikiem. Specjalista pomoże w interpretacji prawa o broni. Ustawa o ochronie osób i mienia oraz Kodeks Karny są powiązane. Rozporządzenia wykonawcze do ustawy precyzują szczegóły. Specyfikacja techniczna pozbawiania cech użytkowych broni jest istotna. Ewidencja broni palnej pozbawionej cech użytkowych jest prowadzona. Policja i Żandarmeria Wojskowa nadzorują przestrzeganie przepisów. Te instytucje są kluczowe dla stosowania prawa. Prawo o broni i definicje prawne są fundamentalne.
Procedury uzyskania i obowiązki posiadania broni zgodnie z obowiązującą ustawą o broni i amunicji
Ta sekcja stanowi praktyczny przewodnik po procesie uzyskiwania pozwolenia na broń w Polsce. Oparta jest na obowiązującej ustawie o broni i amunicji. Szczegółowo omówimy wymagane dokumenty, warunki, które musi spełnić wnioskodawca. Przedstawimy proces badań lekarskich i psychologicznych, egzaminy, a także związane z tym koszty. Omówimy również obowiązki posiadacza broni. Obejmują one zasady przechowywania, rejestracji i zgłaszania zmian. Dzięki temu użytkownik nie będzie musiał szukać informacji gdzie indziej.Uzyskanie pozwolenia na broń jest procesem ściśle regulowanym. Wnioskodawca musi spełniać warunki określone w ustawie. Właściwy organ Policji wydaje pozwolenie. Kandydat nie może stanowić zagrożenia dla siebie ani otoczenia. Musi on także przedstawić ważną przyczynę posiadania broni. Pozwolenie wydaje się w różnych celach. Na przykład, do ochrony osobistej, łowiectwa czy sportu. Minimalny wiek to 21 lat, z pewnymi wyjątkami. Osoby poniżej 18 lat nie mogą rejestrować broni. Wnioskodawca musi być pełnoletni. Wnioskodawca musi spełniać warunki zdrowotne. Musi także wykazać się odpowiednimi kwalifikacjami. Dlatego proces jest wieloetapowy. Zapewnia to bezpieczeństwo publiczne. Wnioskodawca musi spełniać warunki, aby otrzymać pozwolenie.
Kluczowym etapem są badania lekarskie broń oraz psychologiczne. Badania oceniają zdolność do posiadania broni. Osoby ubiegające się o pozwolenie muszą je przedstawić. Orzeczenia są ważne przez 3 miesiące. Należy je odnawiać co 5 lat. Koszt badania wynosi do 15% przeciętnego wynagrodzenia. Badania przeprowadza uprawniony lekarz i psycholog. Są to specjaliści wpisani do rejestru. Od orzeczeń przysługuje odwołanie w ciągu 30 dni. Odwołanie składa się do Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy. Proces wymaga precyzji. Egzamin jest kolejnym etapem. Opłata za egzamin wynosi 400 zł. Egzamin obejmuje część teoretyczną i praktyczną. Powinien przygotować się na egzamin bardzo starannie. Badania oceniają zdolność psychofizyczną.
Po zdaniu egzaminów przygotuj dokumenty do pozwolenia na broń. Wniosek inicjuje procedurę urzędową. Do wniosku dołącz orzeczenia lekarskie i psychologiczne. Potrzebne są także dwie fotografie. Należy dołączyć dowód opłaty skarbowej. Wniosek składa się we właściwej Policji. Może to być także Żandarmeria Wojskowa. Pozytywna decyzja pozwala na zakup broni. Następnie wymagana jest rejestracja broni. Musi ona nastąpić w ciągu 5 dni od nabycia. Rejestracja jest wymagana prawnie. Jest to kluczowy obowiązek posiadacza. Organ wydaje wtedy legitymację posiadacza broni. Zapewnia to legalność posiadania. Wniosek inicjuje procedurę administracyjną.
Posiadacz broni ma szereg obowiązków wynikających z obowiązującej ustawy o broni i amunicji. Musi przechowywać broń w sposób bezpieczny. Należy ją zabezpieczyć przed dostępem osób nieuprawnionych. Szafy na broń muszą spełniać normy. Obowiązkowe jest zgłaszanie utraty broni. Termin zgłoszenia to 24 godziny. Zmiana miejsca pobytu wymaga powiadomienia organu. Należy to zrobić w ciągu 14 dni. Europejska Karta Broni Palnej ułatwia podróże. Jest ważna do 5 lat. Umożliwia legalne przemieszczanie broni w UE. Posiadacz musi przechowywać broń bezpiecznie. Obowiązki te są kluczowe dla bezpieczeństwa. Ich przestrzeganie jest bezwzględne. Brak spełnienia któregokolwiek z warunków lub nieprzestrzeganie terminów może skutkować odmową wydania lub cofnięciem pozwolenia na broń.
Aby uzyskać pozwolenie na broń, wnioskodawca musi spełnić 7 warunków:
- Ukończenie 21 lat (z wyjątkami od 18 lat dla sportu/łowiectwa).
- Posiadanie stałego miejsca pobytu w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Brak zaburzeń psychicznych lub uzależnień.
- Brak skazania za umyślne przestępstwo (Wnioskodawca przechodzi badania).
- Przedstawienie orzeczeń lekarskich i psychologicznych (Badania oceniają zdolność).
- Zdanie egzaminu przed komisją policyjną (Policja wydaje pozwolenie).
- Uzasadnienie ważnej przyczyny posiadania broni (np. zagrożenie, sport, łowiectwo).
| Czynność | Koszt/Termin | Uwagi |
|---|---|---|
| Opłata za egzamin | 400 zł | Jednorazowa opłata. |
| Badania lekarskie/psychologiczne | Do 15% przeciętnego wynagrodzenia | Odnawiane co 5 lat. |
| Rejestracja broni | 5 dni od nabycia | Obowiązkowy termin ustawowy. |
| Odwołanie od orzeczenia | 30 dni | Termin na złożenie odwołania. |
| Ważność Europejskiej Karty Broni Palnej | Do 5 lat | Możliwość przedłużenia. |
Koszty badań lekarskich i psychologicznych mogą się różnić. Zależą one od konkretnej placówki medycznej. Warto sprawdzić cenniki przed wizytą. Opłata za egzamin jest stała. Terminy ustawowe są sztywne. Ich nieprzestrzeganie może skutkować konsekwencjami. Zawsze należy dbać o terminowość. Zapewnia to płynność procesu. Koszty badań lekarskich i psychologicznych są ponoszone przez osobę ubiegającą się o pozwolenie.
Kto może uzyskać pozwolenie na broń przed ukończeniem 21 lat?
Zazwyczaj minimalny wiek to 21 lat. Jednak są pewne wyjątki od tej reguły. Osoby, które ukończyły 18 lat, mogą uzyskać pozwolenie. Wymaga to wniosku od szkoły. Może to być także organizacja sportowa lub łowiecka. Dotyczy to broni służącej do celów sportowych lub łowieckich. Organizacja wspiera wniosek, potwierdzając cel. Jest to wyjątek od ogólnej zasady.
Ile trwa proces uzyskania pozwolenia na broń?
Czas uzyskania pozwolenia na broń jest zmienny. Zazwyczaj trwa od kilku tygodni do kilku miesięcy. Zależy to od szybkości skompletowania dokumentów. Dostępność terminów badań lekarskich wpływa na czas. Obciążenie pracą organu wydającego decyzję także. Proces-wymaga-cierpliwości. Składanie kompletnych wniosków przyspiesza procedurę. Warto być przygotowanym na dłuższy czas oczekiwania.
Czy mogę posiadać broń do celów ochrony osobistej?
Tak, obowiązująca ustawa o broni i amunicji przewiduje taką możliwość. Można uzyskać pozwolenie na broń do celów ochrony osobistej. Wymaga to jednak udokumentowania "ważnej przyczyny". Jest nią stałe, realne i ponadprzeciętne zagrożenie. Dotyczy ono życia, zdrowia lub mienia. Wnioskodawca-udowadnia-zagrożenie. Ocena zagrożenia należy do właściwego organu Policji. Wymaga to solidnego uzasadnienia.
Uzyskanie pozwolenia na broń w Polsce jest procesem regulowanym przez prawo. Celem jest zapewnienie, że broń trafia tylko w ręce osób uprawnionych. – GazetaPrawna.pl
Pozwolenie na broń wydaje się w szczególności w celach ochrony osobistej, łowieckich, sportowych, rekonstrukcji historycznych, kolekcjonerskich, pamiątkowych, szkoleniowych. – Art. 10 ust. 2 ustawy o broni i amunicji
Przed złożeniem wniosku, dokładnie sprawdź listę wymaganych dokumentów. Znajdziesz ją na stronie właściwego komendanta Policji. Uczestnicz w szkoleniach strzeleckich. Zwiększysz swoje szanse na zdanie egzaminu. Regularnie odnawiaj orzeczenia lekarskie i psychologiczne. Utrzymasz w ten sposób ważność pozwolenia. Wniosek o wydanie pozwolenia na broń jest kluczowy. Dołącz orzeczenia lekarskie i psychologiczne. Potrzebny jest dowód wniesienia opłaty skarbowej. Dołącz dwie fotografie i kopię dowodu osobistego. Polski Związek Łowiecki i Polski Związek Strzelectwa Sportowego wspierają wnioskodawców. Rozporządzenie Ministra Zdrowia reguluje badania. System rejestrów lekarzy i psychologów zapewnia transparentność. Komenda Wojewódzka Policji i Żandarmeria Wojskowa są głównymi instytucjami. Wojewódzkie Ośrodki Medycyny Pracy przeprowadzają badania. Ustawa z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Art. 9-33) to podstawa prawna. Rozporządzenie Ministra Zdrowia reguluje badania lekarskie i psychologiczne.